Творчі розробки


Позакласний захід для учнів 4 класу
Навчально - пізнавальний проект «Космічні пригоди»
Цікава форма інтегрованого навчання,  яку впроваджує у навчально-виховний процес вчитель Рибченко О.О. - метод проектів, що потребує поєднання словесних, графічних, художніх способів виконання навчальних дій учнями. Інтегруючи предмети «Я і Україна», англійську мову, інформатику, екологію учні Олени Олександрівни працювали над проектом «Космічні пригоди», презентація якого відбулася під час проведення традиційного щорічного «Конкурсу проектів» у навчально-виховному комплексі № 16.
Автор проекту:  Рибченко О.О., вчитель НВК№16 м. Мелітополь.
Актуальність: Зростання освітнього, виховного і розвивального значень іноземних мов у житті суспільства і кожної людини, а також наявність багатомовного і полікультурного середовища в усіх євро-країнах продукували ідею розширення мовного досвіду молодших учнів через роботу над проектом. Враховуючи особливу зацікавленість молодших школярів у інформації, що стосується будови Всесвіту та його дослідження, які є додатковим мотивом до навчання,   зацікавленості  новинами  науки,  програма  4 класу передбачає ґрунтовну початкову астрономічну освіту, яка формує особистість людини, визначає її відношення до природи і до себе. Дослідження зоряного неба, небесних тіл, астрономічних явищ сприяє розширенню кругозору, дає можливість відчути зв’язок зі Всесвітом і відповідальність за збереження унікальної природи нашої планети.
Метод пізнання навколишнього світу – дослідження, що обрано для роботи над проектом, сприяє високій мотивації до активної навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Навчальні предмети: Я і Україна (природознавство), англійська мова, екологія, інформатика.
Учасники проекту: учні 4 А класу навчально-виховного комплексу № 16.
Мета: Поглибити і розширити знання та практичні навички учнів з природознавства,  англійської мови.

Завдання:
*    поглибити знання за темами: «Земля – наш космічний дім», «Сонячна система»;
*    поширювати словниковий запас з англійської мови за темами «Довкілля», «Природа»; вчити висловлювати думки, враження, описувати об’єкти, явища англійською мовою;
*    сприяти розвитку навичок самоконтролю, самоаналізу, самооцінки;
*    вчити переносити знання та уміння в нову ситуацію;
*    виховувати культуру спілкування, працьовитість, старанність, активність;
*    виявляти творчі здібності учнів, розширювати кругозір учнів, сприяти розвитку наукового мислення.
Очікувані результати (вміння та навички, що набувають учні протягом роботи над проектом):
*    навички планування та розподілу діяльності,  вміння співпрацювати  в групах, парах;
*    вміння шукати додаткову інформацію за заданою темою з різних джерел; навички аналізу, систематизації отриманої інформації; вміння порівнювати, фіксувати результати пошуків;
*    презентаційні навички, вміння естетичного оформлення результатів пошукової діяльності (портфоліо);
*    навички самоконтролю, самоаналізу, самооцінки й взаємооцінки.
Вхідні знання та навички
*    навички роботи з додатковою (довідники, науково-популярна література) літературою;
*    елементарні знання (за вимогами програм) за темами ««Земля – наш космічний дім», «Сонячна система»;
*    вміння працювати з комп’ютером у програмах (Word, Power Point).

Матеріально-технічне, інформаційно-технічне та методичне забезпечення:
література за обраною темою, Інтернет-ресурси, комп’ютер.

Оцінювання знань та вмінь: за розробленими критеріями.


Кінцевий продукт проекту:
*    Настільна гра  «Космічні пригоди».
*    Набір листівок «Сонячна система» (The Solar System).
*    Відеоматеріали до уроків природознавства за темою « Планети Сонячної системи».
Опис проекту:
 Робота над довготривалим проектом «Космічні пригоди» (тема проекту обрана учнями), реалізувалася за складеним, на вступному занятті, планом.
По-перше  - учні пригадали вивчений під час уроків матеріал за темами «Земля – наш космічний дім», «Сонячна система»; з’ясували, за допомогою вчителя (на перше заняття вчитель готує додаткові матеріали, що стосуються теми: відеоматеріали, зразки додаткової літератури тощо), що знають про будову Всесвіту небагато. Склали план роботи.
По-друге - розподілили між собою об’єкти зоряного неба, небесні тіла, астрономічні явища, про які самостійно збирали інформацію з різних джерел (довідникова, додаткова, енциклопедична література, Інтернет-ресурси, опитування). Збирали інформацію українською та англійською мовами, зустрічалися з науковцями МДПУ ім. Б. Хмельницького. Міркували над формою презентації зібраного матеріалу.
По-третє - кожен урок  (протягом двох місяців) природознавства, екології, інформатики, англійської мови починався з рубрики «Цікаве про Всесвіт!», де учні в різних формах презентували (двома мовами) результати самостійних (деякі учні працювали в парах, малих групах) пошуків.
Після того, як діти представили результати своїх пошукових робіт, почалася ретельна аналітична робота. Під керівництвом вчителя, весь матеріал було систематизовано, об’єднано за частинами: «Всесвіт», «Планети Сонячної системи», «Земля наш космічний дім».
Над заключною частиною проекту учні працювали в групах. Перша група оформлювала портфоліо, друга – розробляла сценарій презентації, третя – слайдовий супровід презентації. Четверта група – готувала продукт проекту.



Презентація проекту:
результати проектної діяльності були представлені у вигляді казки-подорожі «Космічні пригоди» зі слайдовим супроводом (час презентації, за умовами конкурсу - до 7 хв.).
 
 Сценарій презентації проекту (складений учнями 4 класу):
Казка – подорож «Космічні пригоди»

На сцені хлопець займається фізкультурою, робить фізичні вправи, зарядку…
 До нього приходить товариш.
1 хлопець – Привіт, Сашко! Що це ти робиш?
2 хлопець – Привіт! Я, Дмитро, тренуюсь. Ми зараз з класом працюємо над проектом «Космічні пригоди». Я коли виросту обов’язково стану космонавтом. В космосі так багато незвіданих таємниць. Перед тим як полетіти до космосу космонавти дуже довго тренуються. А ти знаєш, що таке невагомість?
1 хлопець – Звісно, знаю. Я про це читав. У невагомості люди літають як пір’я на вітру, їх крутить у різні боки і дуже важко владнати зі своїм тілом, адже в космосі ми стаємо невагомими, тобто нічого не важимо. Давай тренуватися разом.
На сцені з’являються дівчата. Холопці звертаються до дівчат.
1 хлопець – А ви що тут робите?
2 хлопець – Дівчат до космосу не беруть.
1 дівчинка – Не правда! Валентина Терешкова – перша у світі жінка – космонавт. Вона облетіла 48 разів навколо Землі.
2 дівчина – І ще були жінки, які літали в космос тільки у складі команд.
2 хлопець – Ну добре.
2 дівчина - А це що? (вказує на стіл з макетами)
Діти підходять до макетів Землі, Місяця, до телурія.
Починають про щось  сперечатися...
Раптово трапляється вибух. Діти падають на підлогу і … Опиняються в космосі.
Під звуки таємничої  музики  учень(за кадром) читає вірш.
Безмежжя Всесвіту й холодний блиск зірок, 
Краса туманностей й могуть чорних дірок, 
Супутники й незлічені планети, 
Пульсари, астероїди, комети, 
Їх загадковість манить й спокушає, 
Над думами учених владу має, 
Бо космос – наше джерело законів, 
Не знаючи його – живем без перепонів, 
Але Земля – піщинка у пустелі, 
Й єдине місце людської оселі, 
І вивчення простору нам не зашкодить, 
Бо світ наш у космос незвіданий входить…
2 дівчина – Мені страшно! Я хочу додому!
2 хлопець – Дівчата, без паніки! Щось вигадаємо.
1 хлопець -  Еврика! Треба пригадати все, що ми знаємо про космос.
1 дівчинка - Дивіться, Сонце!. Але близько до нього ми не можемо наблизитись, бо згорімо.
На сцені з’являються( учні у костюмах) Сонце і Зірка.
Сонце - Сонце — найближча до Землі зоря, в якої на відміну від усіх інших зір можна спостерігати диск і за допомогою телескопа вивчати на ньому невеликі деталі, розміром навіть до кількох сотень кілометрів. Вивчення Сонця допомагає зрозуміти природу зір.
2 дівчина -  Ой скільки навколо зірок! Вони утворюють сузір’я. Які вони яскраві.
Зірка – Коли люди дивляться на зірки, вони здаються маленькими краплинами. А насправді, це велетенські кулі розжареного газу.
Дівчата у костюмах виконують танець зірок.
Зірки зникають, з’являються планети Сонячної системи (діти у костюмах).
2 дівчина – Я знаю, це планети Сонячної системи.
1 дівчинка - А я, здогадуюсь, як ми зможемо потрапити додому. Треба вишикувати всі планети у правильній послідовності, як вони розташовані від Сонця.
Діти  називають планети по черзі,  дають стислу інформацію про них.
Найближча до Сонця планета – Меркурій. Діаметр Меркурія приблизно 4878 км, тобто рівний Атлантичному океану. На поверхні Меркурія різниця між температурами ночі і дня дуже відрізняється. Так, в нічних (протилежних від Сонця) областях планети температура може досягати мінус 180˚ С, а в денних (обернених до Сонця) областях може підніматися до 430˚ С.
Венера – планета, розміри якої прирівнюються до розмірів нашої Землі. Діаметр Венери приблизно 12 100 км, а діаметр Землі рівний 12 742,5 км. Атмосфера Венери на 96,5 % (по об’єму) складається з вуглекислого газу, решту 3,5 % складає азот, кисень, окис вуглецю і водяна пара. До речі, цікавий факт про Венеру: вона обертається навколо Сонця у зворотний бік, зі сходу на захід.
Земля -  єдина планета, на якій існує життя. Діаметр Землі – 12 742 км. Єдиним супутником Землі є Місяць.  Кардинально відрізняється атмосфера Землі від атмосфери інших планет Сонячної системи. Головним чином через присутність життя. З азоту складається велика частина атмосфери. Також до її складу входить кисень, вуглекислий газ, аргон і водяний пар. Захисні механізми Землі, а саме магнітне поле і озоновий шар зменшують рівень космічної і сонячної радіації.  Світовий океан займається 71% поверхні Землі, а континенти й острови решта 29%.
Марс – планета, що має червонуватий колір. У діаметрі ця планета досягає 6780 км. На планеті Марс розташована найбільша гора Сонячної системи – вулкан Олімп. Він має висоту приблизно 27 км, і ширину близько 520 км. Ще з давніх давен ця планета привертає увагу науковців, які ставлять собі питання – чи може на Марсі бути життя? Марс ще називають «червоною планетою», так як в її ґрунті багато оксиду заліза. За розмірами Марс сьома планета Сонячної Системи. Два супутника літають поряд з Марсом - Фобос і Деймос. З далекої відстані від Сонця, а також через сильно розрядженою атмосфери середньорічна температура Марса дорівнює мінус 60 градусів. В деяких місцях перепади температур протягом доби досягають 40 градусів. Відмінні риси Марса в наявності на її поверхні ударних кратерів і вулканів, крижаних полярних шапок (чимось схожі на земні), долин та пустель.
Юпітер – найбільша планета Сонячної системи. Його діаметр складає 142 800 км.
Він важче Землі в 318 разів. Юпітер в основному складається з водню і гелію. У нього найбільше супутників - 63. Найбільші - Ганімед,  Каллісто, Іо та Європа. Ганімед не тільки найбільший супутник Юпітера, але і найбільший супутник, серед усіх супутників у Сонячній системі.
Сатурн – одна з найбільших планет. Діаметр складає 120 660 км, що дорівнює майже дев’яті земним. Відмінна особливість Сатурна - система кілець, що складається в основному з частинок льоду різноманітного розміру, а також складається з пилу і гірських порід. Всього у Сатурна 62 супутника. Найбільші - Титан і Енцела. Швидкість вітру на Сатурні величезна і може досягати 1800 км/год.
Уран – сусід Сатурну – по своїх розмірах значно перевершує Землю. Особливість Урана полягає в тому, що це найхолодніша планета Сонячної системи. Мінімальна температура досягає мінус 224 градуси за Цельсієм. Це також єдина планета Сонячної системи, яка «лежачи на боці» обертається навколо Сонця.
Нептун – планета-гігант, діаметр якої сягає 49 500 км. Тобто, розмір цієї планети у 4 рази перевищує розмір Землі.  Сама далека від Сонця планета. у Нептуна 13 супутників. Найбільший - Тритон, у якого така особливість: він рухається в напрямку, протилежному обертанню планети.  Сліди метану в зовнішніх шарах атмосфери надають планеті синій колір.
Впоравшись з завданням,  діти опиняються вдома.
1 дівчинка - Нарешті ми вдома!
1 хлопець - З Космосу – Земля тендітна
Невелика і блакитна.
І кордони непомітні –
Ніби спільно всі живуть.
2 дівчинка – Бережіть Землю!
Її кордони, зони і поля!
Бо Земля це єдине джерело
Нашого життя!
Учень - 12 квітня – весь світ відзначає День Космонавтики. На честь першого польоту в космос. До цього свята ми зробили листівки про усі планети Сонячної системи. Сподіваємось, що вони допоможуть учням вивчати природознавство (астрономію).
Звучить фінальна пісня під мелодію «Земля в иллюминаторе».








Інтегрований урок Я і Україна (природознавство) , англійська мова  4 клас
Тема уроку: Погода рідного краю. 
Мета уроку: 
- узагальнити знання дітей про погоду, знання про погоду рідного краю, знайомити учнів з утворенням хмар, вітру, збагатити уявлення про опади, указати на значення прогнозу погоди для людини. 
- розвивати спостережливість, уяву, логічне мислення, критичне мислення. 
- виховувати любов до природи, до рідного краю, вміння і бажання працювати в парах, групах.
Обладнання : карта України, карта Запорізької області, презентація “ Погода в рідному краї “, презентація “ Seasons”, малюнки з порами року, загадки про пори року, назви місяців, емблеми кожної групи : зима – сніжинка, весна – листочок, літо – квіточка, осінь – яблучко,
Тип уроку : урок повідомлення нових знань
Хід уроку 
I . Організація класу. 
1. Привітання. 
Good morning boys and girls! 
It’s a wonderful day today! 
It’s a beautiful day today! 
How are you? 
How are you? 
Учні : It’s a wonderful day today! 
It’s a beautiful day today! 
We are fine! We are fine! 
We are very, very well! 
It’s a wonderful day today! 
Доброго дня вам, 
Мої любі хлопчики і дівчатка, 
Щирою посмішкою всіх вас вітаю, 
Доброго настрою на весь день бажаю. 
Хай нахмурені ваші личка 
Звеселить добра усмішка. 
Вправо, вліво поверніться 
І сусідам посміхніться. 
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? 
Відповіді дітей.
II . Повідомлення теми і мети уроку. 
Сьогодні у нас урок
 природознавства і англійської мови. А щоб узнати тему із природознавства вставте букву, що позначає голосний звук у словах і прочитайте тему уроку. 
П
*Г*Д* В Р*ДН*М* КР*Ї 

Today we are going to speak about Seasons and Weather. 
So let’s start our lesson. 

III.
Введення в іншомовну атмосферу. 
1.
Фонетична зарядка. 
[ t ] – terrible, hot, melt, frost, hate, autumn; 
[ d ] – dry, cold, cloud, cloudy; 
[ s ] – snow, snowy, sunny, spring, summer; 
[ w ] – weather, wet, windy, warm, winter. 

2.
Мовна хвилинка. 
- How many seasons are there in a year? 
- What are they? 
- Look at the pictures and say what season it is. 
- Read the poems and say which season it is. 
Explain your answer. 
1. Poem 
The trees are green 
Blue sky is seen 
White winters days gone away 
The world looks new and gay.( spring ) 
- What are spring months? 
2. Poem 
The snow is falling 
The wind is blowing 
The ground is white 
All day and all night. ( winter ) 
- What are winter months? 
3. Poem 
Yellow, red and green and brown 
See the little leaves come down 
Dancing, dancing in the breeze 
Falling , falling from the trees. (autumn ) 
- What are autumn months? 
4. Poem 
The sun is shining 
The flowers are blooming 
The sky is blue 
The rains are few. ( summer ) 
- What are summer months? 
- Say one by one which month comes after … 
- What season is it now? 
- Do you like spring? 
- What can you do in spring? 
IV. Актуалізація опорних знань. 
- Для чого ми вивчаємо тему «Погода рідного краю?» 
1. Бліц – опитування: 
• Область, у якій ми живемо, називається… 
• Її обласний центр… 
Запорізька область розташована на… України. 
• Наша область розташована у … природній зоні. 
• На території протікає річка… 
• На погоду рідного краю впливає… 
2. Виступ синоптиків: 
а) синоптик: 
- Сьогодні,
 квітня, сонце зійшло о годині хвилин. 
Температура повітря від
до градусів тепла вдень. 
Вітер
метри за секунду. 
Відносна вологість повітря
відсотків. 
Без опадів. 
V. Активізація  теми « Погода». 
1) робота з новим лексичним матеріалом; 
-
Look at the blackboard. Read new words and translate. 
Its warm. Its cold. Its frosty. Its foggy. 
Its sunny. Its rainy. Its stormy. Its windy. 
It’s hot. 
- Spell the word … .( sunny- S-U-N-N-Y) 
2) презентація з завданням; 
- Watch and guess the word it is. 
UNYNS ( SUNNY ); TOH ( HOT ); OLDC ( COLD ); GYGOF ( FOGGY ); 
STYFRO (FROSTY ); DYWIN (WINDY ); MYSTOR ( STORMY ); ARWM ( WARM ); NYRAI ( RAINY ). 
- Find the odd one out. 
1) Autumn, spring, summer, weather; 
2) Stormy, noisy, sunny, foggy; 
3) Beach, the Black Sea, snowball, seaside; 
4) Golden, red, sun, yellow; 
5) Summer, cold, sunny, swim ; 
6) Warm, spring, ride a bike, snowy; 
7) Autumn, cloudy, rainy, hot. 
Відпрацювання запитання What is the weather like in …? 
Work in pairs. Ask each other about the weather in… . 
P1: What is the weather like in … ?( Autumn, spring, summer, winter ) 
P2: I think it is … . What is the weather like in… ? 
VI.
Фізкультхвилинка;
Stand up! 
Hands up! Hands down! 
Hands on hips! 
Sit down!
(Повторювати кілька разів, прискорюючи темп ). 
Let’s jump! Let’s fly! Let’s sing! Let’s swim! Let’s jump! 
VII.
Робота в групах. 
Work in group. We have four groups: winter group, summer, autumn , spring. Your task is to make up a story about one of the seasons in our country. Each group have ten sentences, but you should choose only six of them. 
VIII.
Узагальнення і систематизація знань. 
1)
Гра « Так чи ні ». 
Шар повітря, товщиною приблизно 500 км, який оточує нашу землю називається атмосферою? Так чи ні? Так. 
• Зміни, які відбуваються в найнижчому шарі ( 10 км ) називають опадами? Ні. А як ? Погодою. 
• Погода протягом дня залежить від опадів? Ні. А від чого ? Від сонця, повітря і води. 
• Температуру повітря вимірюють термометром? Так. 
• Ми відчуваємо повітря коли іде дощ? Ні. А коли? 
Коли дме вітер. 
• Опади – це вітер і Сонце ? Ні. А як ? Опади – це дощ, сніг, град, роса, іній. 
• Прогноз погоди складають синоптики – метеорологи? Так
. 
IX.
Підсумок уроку. 
- Answer the question: What season do you like and why? 
( Учні називають речення яку пору року вони люблять, пояснюють чому і приклеюють свою емблему групи біля малюнку з улюбленою порою року ). 
I like winter because … . 

- Чи здійснилися ваші сподівання? 
- Що найбільше сподобалося на уроці? 
X. Домашнє завдання. 
Природознавство. Скласти прогноз погоди за тиждень. 
Англійська мова. Словникова робота з новими ЛО
.
- Stand up! Stand still! Goodbye, boys and girls!


Інтегрований урок Я і України (природознавство) і математики 4 клас
Тема:   Планети Сонячної системи
Мета:
-продовжити формувати уявлення про Космос як простір,що існує за межами планети Земля,закріпити поняття, що Сонце –це велика  зірка, навколо якої обертається 9 планет; дати елементарні уявлення про стан планет Сонячної системи. Повторити відомі одиниці довжини. Формувати навички швидких обчислень, вміння розв'язувати задачі вивчених видів; узагальнити уявлення учнів про геометричні фігури, вчитися розрізняти їх,моделювати ними.
- розвивати логічне мислення,увагу, пізнавальний інтерес, бажання досягти успіхів в роботі.
-виховувати колективізм,любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: Демонстраційний матеріал: слайдова презентація з зображенням планет Сонячної системи; ілюстрації на космічну тему.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
                                                      Хід уроку.
I.Організація класу.
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно – 
Хай час мине недаремно.
Будемо уважні й старанні всі – 
Сядемо рівненько на місця свої.
II.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Діти, чи мріяли ви коли-небудь побувати в космосі?
 Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо там побувати. Нехай ця подорож принесе вам багато нових знань, приємні несподіванки. І зватимемось ми не учнями,а астронавтами. А хто ж такі астронавти? (Люди, які вивчають космос) Отже, ми - астронавти, як і наш відомий земляк, перший українець, хто побував у космосі...?(Леонід Каденюк) Сьогодні наша подорож відбудеться у вигляді змагання між екіпажами. Екіпа­жам зайняти свої місця.
Сьогодні ми подорожуватимемо країною чисел і цифр:будемо швидко рахувати, розв'язувати задачі працюватимемо з геометричним матеріалом.Дізнаємося більше про планети Сонячної системи.
Але всім відомо, що космічними ракетами перед стартом треба прогріти двигуни,а членам екіпажів пригадати все те;що буде необхідно під час подорожі.


III.Актуалізація опорних знань.
1. Математична розминка (проводиться методом «Блискавка».)
-Яку арифметичну дію виконуємо при знаходженні частки? (Ділення)
-Яку арифметичну дію виконуємо при порівнянні чисел?(Віднімання)
-Який знак треба поставити між числами при збільшенні чисел у кілька разів?
(Множення)
-Якщо в задачі питається, скільки залишилося; яку останню дію виконуємо?
(Віднімання)
-Як знайти частину від числа? (Діленням)
-Яке число при множенні найбільше? (Добуток)
-   Назвіть компоненти дій при відніманні? (Зменшуване,від'ємник,різниця )
-Назвіть компоненти дій при діленні? (Ділене,дільник,частка.)
-   Молодці,от тепер я бачу,ви готові до польоту.
Наш маршрут такий: відвідати всі планети Сонячної системи (до речі,скільки їх?)
Капітанам екіпажів і їх помічникам було завдання: дедалі більше дізнатися про кожну з планет.
Екіпажам - готовність номер 1.Перевірити порядок на робочому місці,положення тіла під час письма. Відлік:10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2,1, пуск! Щоб наші космічні кораблі набрали відповідну швидкість,ми маємо перевірити свою пам'ять – правильно прописати цифри. Але не просто прописати, а спочатку їх запам'ятати. Прийом «Сфотографуй »
Картка з числами,які за 10 с -запам'ятати і записати.
102   203 304 405 506 607 708 809
От ми і прилетіли.
Отже, перша планета - Меркурій. Капітан екіпажу №1, рапортуйте!
МЕРКУРІЙ.
Ми знаходимось на планеті Меркурій.Це найближча до Сонця планета її відстань до Сонця змінюється від 46 до 70 млн. км.
Це найшвидша планета, адже за рік вона «оббігає» навколо Сонця аж 4рази. Дні тут дуже жаркі й довгі (температура +400 С цілих 3 місяці ). Ночі — навпаки, дуже холодні -180 С.
Меркурій – жовта планета,покрита шаром пилу і кратерами.Там немає нічого живого. Одне лиш мовчазне і мертве каміння.
-А дізнатися, що ближче до Сонця: Земля чи Меркурій і на скільки, ви змо­жете, розв’язавши задачу:
Відстань від Сонця до Землі в средньому 150 млн.км, а від Сонця до Меркурія -58 млн.км. На скільки відстань від Сонця доЗемлі більша за відстань від Сонця до Меркурія?
Ну що ж, летимо далі до іншої планети.
Ой,нас здається чекає перша небезпека - метеоритний дощ. Що це таке?
(Це мільярди кам'яних частинок, що обертаються в Сонячній системі. Більшість із них дуже малі і згорають, входячи у атмосферу.) Метеоритики можна знищити,виконавши швидко обчислення.Гра нази­вається: « Влучи в ціль.»  Я показую завдання,один відповідає, а інші підтверджують правильність словом « ціль», якщо неправильно,то «мимо».
Усний рахунок
 З небезпекою ми швидко впоралися,тому рушаємо далі. Наступна зупинка – планета Венера. Капітан екіпажу №2, рапортуйте.
     ВЕНЕРА
Ми знаходимося на планеті Венера. Це друга планета від Сонця. її відстань від Сонця від 107 до 109 млн. км.Ця планета найяскравіший об'єкт на небі після Сонця і Місяця.
Венера повільніша від Меркурія,бо тільки двічі на рік обертається навколо Сонця. Температура на поверхні Венери найвища в Сонячній системі. За розмірами Венера майже така,як і Земля.
- Яка температура поверхні на Венері, ви дізнаєтесь, виконавши обчислен­ня: Суму чисел 300 і 190 зменшити на 20.
Вираз запусуємо в зошитах.
Ну що ж,рушаймо далі.
А в нас знову небезпека – космічні пірати.Вони вимагають,щоб ми виконали їхні завдання. Інакше далі нас пірати не пропустять.
1.Розмістіть одиниці вимірювання довжини від найменшої до найбільшої. Зайве викресліть: км, м, т, мм, дм, см, кг.
2.Задача
У шести з дев’яти відомих нам планет нашої Галактики є супутники. У Землі один -Місяць.У Марса -два супутника,в Юпітера -16, у Сатурна -18, в Урана -16, а у Нептуна -8. Яка кількість супутників у нашій Сонячній системі?
От ми виконали всі завдання, рушаймо далі. Ми підлітаємо до планети Марс.Капітан екіпажу №3 – рапортуйте.
МАРС
Марс – найближча до Землі планета (після Венери ). Його денна температура на поверхні нагадує земну. Це четверта планета від Сонця. Марс називають червоною планетою за його іржаво -червоний колір. Марс є найбільш вивченою планетою після Землі. На нього здійснювало посадку більше космічних апаратів,ніж на будь - яку іншу   планету.
Фізкультхвилинка.
-А тут ми можемо відпочити і вийти у відкритий космос.( під спокійну музику -релаксація)
Можемо вирушати далі. Ось і планета Юпітер.   Слухаємо капітана     екіпажу № 4.
ЮПІТЕР,
Юпітер – найбільша планета Сонячної системи.Її маса удвічі більша за масу
всіх планет,разом взятих. Юпітер не має твердої поверхні, на яку міг би сісти космічний корабель. На поверхні планети часто бушують грози з блискавками, спостерігаються завихрені маси червоних,коричневих і жовтих хмар.
Тут дуже холодно. Відстань від Сонця від 741 до 816 млн. км.
-      Яка ж температура поверхні на Юпітері?
Різницю чисел 74 і 59 збільшити в 10 раз.
Ну,все минулося і ми наближаємося до планети Сатурн.
Інформацію про цю планету надасть нам екіпаж №5
САТУРН,
Сатурн – друга за розміром планета Сонячної системи,яка у 850 разів більша
за Землю.Постійні вітри тут в десятки разів сильніші, ніж на Землі, які
ніколи не затихають.
Планета Сатурн – королева планет.Складається із рідкого водню і гелію.Має
рівну,немов покриту глазур’ю поверхню і оточений сяючим пояском
кілець,які складаються з мільйонів кам’яних уламків,покритих льодом.Але
досі нам про цю планету майже нічого не відомо.
-      За скільки років здійснює Сатурн повний оберт навколо Сонця?
-      Виконайте обчислення.
928 - 898
Ми відлетіли від Сонця далеко,життя на цих планетах не існує,тому я думаю, що нам нічого чекати на несподіванки.
Продовжуємо нашу подорож. Ось планета Уран. Про неї розповість екіпаж №6.
УРАН.
Уран – сьома  планета від Сонця.Уран віддалений від Сонця на відстань 1784млн. км і здійснює повний оберт навколо Сонця за 84 роки.Уран дуже віддалений від Сонця тому на ньому дуже холодно.Влітку на урані Сонце не заходить 20 років,
а взимку ніч триває 20 років; восени Сонце заходить і сходить кожних 9 годин. Поверхня Урану покрита океаном рідкого метану,що надає планеті блакитного кольору.Якщо впасти в цей океан хоча б на частину секунди,то можна перетворитися на крижинку і розбитися як скло.Уран,як і Сатурн,має кільця, але вони значно тонші,ніж у Сатурна.
-      Яка температура поверхні на Урані? (Виконайте обчислення)
709-499
Наші кораблі прямують далі. Наступна і остання планета- Нептун. Про неї розповість екіпаж №7

 НЕПТУН,
Нептун – восьма планета від Сонця і четверта за розмірами планета Сонячної системи. На Нептуні,як і на Урані,є надзвичайно холодні океани рідкого метану,що надають йому дивовижно блакитного кольору з білими хмарами.
На Нептуні дмуть найдужчі в Сонячній системі вітри. Як і Уран, Нептун має систему тонких кілець.Там також дуже холодно.Температура на поверхні Нептуна така сама як і на Урані.
-Так яка температура на поверхні Нептуна?(-210)
Задача.
Планета Земля робить повний оберт навколо своєї осі за 24 годин,а планета Нептун –за 16 годин.На скільки годин Нептун обертається швидше за нашу планету?
IV.  Підсумок уроку.
Закінчилася наша космічна подорож.Пора повернутися на нашу рідну планету -Земля.Але нажаль,ми не зустріли мешканців інших планет і не знаємо, як вони виглядають.Давайте самі зараз уявимо їх.Спробуйте з 11 геометричних фігур скласти інопланетянина.(Робота в групах).
От і Земля. Наша подорож завершилася.У польоті ви добре подолали всі труднощі й випробування.Важким був шлях,але ви досягли кінцевої мети. Повторили матеріал показали хороші знання,виявили, кому і над чим треба попрацювати.
Ой,а на Землі нас чекає несподіванка.Ви ж тепер герої.У вас хочуть взяти інтерв'ю.(«Мікрофон»)
1.-Чи сподобалась вам подорож?
2.-Скільки планет і які саме ви відвідали?
З.-Що вам найбільше запам'яталося?
4.-Що було важким у польоті?
5.-Чи хотіли б ви ще здійснити подорож у Космос?





Інтегрований урок з математики і  природознавства у 4 класі.

Тема уроку. Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць вимірювання маси. Розв’язування задач.

Мета уроку.
- систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси. Закріплювати вміння перетворювати одиниці вимірювання довжини.
 - розвивати обчислювальні навички, логічне мислення шляхом розв’язування задач. Формувати пізнавальні інтереси.
- виховувати бережне ставлення  до природи, зокрема до тварин.

Обладнання: картки для роботи в групах, таблиці «Одиниці вимірювання величин»,  комп'ютерна  презентація

Тип уроку: урок повідомлення нових знань

 Хід уроку

 І Організаційна частина.

 – Сьогодні ми вирушимо на заочну екскурсію в царство Тварин.

Дізнаємося більше про одиниці вимірювання маси .

 Поповнимо свої знання. Краще пізнаємо світ тварин.

 Попрацюємо в групах.

Будемо вправлятися у розв’язуванні задач.

 ІІ Актуалізація опорних знань.

1.Усний рахунок. Математична розминка.

 Маса синього кита 149530 кг:

 а) визначте скільки в цьому числі всього сотень (десятків, тисяч);

 б) скільки одиниць у розряді сотень (десятків, одиниць);

 в) скільки одиниць у розряді десятків ІІ класу (одиниць ІІ класу, сотень І класу);  г) розкласти це число на розрядні доданки.

2. Завдання 1. Порівняти числа:

 а) кашалот занурився на глибину 3193м, а акула - кархародон пірнула на глибину 1395м;
б) маса африканського слона 4346кг, а індійського – 1395кг;
в) бджолина матка за добу відклала 1238 яєць, а сонечко за все життя відкладає 289 яєць.
 ІІІ. Контроль і закріплення раніше вивченого матеріалу
Повторити основні одиниці вимірювання довжини. (Демонстрація таблиці)

1м=10дм

1км=1000м

1м=100см

1дм=10см

1м=1000мм

1см=10мм

Завдання 2. Виконати письмово з коментуванням

а) довжина тіла восьминога дорівнює 248см.

Запишіть у метрах і сантиметрах
б) довжина дзьоба зеленого дятла дорівнює 4см 5мм.
Запишіть у сантиметрах;
в) ластівка при перельоті подолала відстань 745280м.
Запишіть у кілометрах і метрах.

Фізкультхвиилинка

ІV. Вивчення нового матеріалу

Пригадайте, які одиниці маси ви вже знаєте?

–       Але для вимірювання маси великих вантажів незручно користуватися грамом і кілограмом, тому існують більші одиниці вимірювання маси. (Демонстрація таблиці одиниці вимірювання маси)

–        1т=1000кг

–       1т=10ц

–       1ц=100кг

–       1кг=1000г

–       У давнину люди користувались іншими одиницями вимірювання маси.

Золотник – 4г

Гривня – 400г

Пуд – 16кг

Фунт – 400г

V Розвиток математичних  умінь учнів.

 Задача 3 (усно)

Маса полярного вовка дорівнює 2ц. Скільки вовків може витримати крижина, якщо вона витримує масу 400кг?
Робота в групах
 Задача 4
 Два тигри  з’їли 70кг м’яса, причому один тигр з’їв на 20 кг більше, ніж другий. По скільки кілограмів м’яса з’їв кожен тигр?

-         Звичайно, діти ви знаєте, що люди безжально знищують тварин, щоб задовольнити свої потреби. Тому  і створюються природоохоронні території: заказники, заповідники, пам’ятки природи та інше. Один із таких заповідників є на Черкащині

-         Розв’яжіть про нього задачу.

-         Задача 5(письмово)

 У Канівському природному заповіднику  мешкають 226 видів  птахів, звірів – на 175 видів менше, ніж птахів, земноводних – на 40 видів менше, ніж видів звірів і 8 видів плазунів. Скільки всього видів тварин охороняється законом у  Канівському заповіднику?

План розв’язання задачі (на окремих картках)

 1.Скільки видів звірів у заповіднику

 2.Скільки видів земноводних у заповіднику?

3.Скільки всього видів тварин охороняється законом?

 Робота в групах.

Задача 6
В Київському зоопарку побудували вольєр для мавп. Скільки відділів містить цей вольєр?
Скільки всього трикутників ви бачите на малюнку?
 Задача – жарт
 Йшли пустелею два верблюди. Один ніс мішок - 5 пудів солі, а другий - 5 пудів вати. Було дуже жарко. Вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. В одного з них  вантаж став легшим, а в другого – важчим. Чому?
VІ. Підсумок уроку
- Чи реалізували ви своє бажання?
Хто чого навчився чи дізнався щось нове?
- Якщо хочете дізнатися більше про тварин, то можете знайти цікаву інформацію в Енциклопедії про тварин.
VІІ. Домашнє завдання: Знайти цікаву інформацію в Енциклопедії про тварин, скласти задачу.




Комментариев нет:

Отправить комментарий